Valami ilyesmi lenne majd a cél, szóló motorkocsi kivitelben....

2015.02.10 08:05

ZSSK 813 (iker Bz)

 
ZSSK 813
Az “iker motorvonat” két egységből áll: egy 813-as sorozatú motorkocsiból és egy 913-as sorozatú vezérlőkocsiból. Az átépítést 2006-ban kezték el a zólyomi járműjavítóban a 810-es sorozatú motorkocsiból és a 011-es sorozatú mellékkocsiból. A két egység állandó kapcsolatban áll egymással, azokat szétvélasztani csak műhelyben lehet.
813 sorozatú motorvonat
 
Műszaki leírása:

A két részes motorvonat könnyű acélvázas önhordó járműszekrénnyel. Tengelyelrendezése az 1'A1'1'. A motorkocsiba a korszerű Euro 3-as követelményeknek is megfelelő erőforrás került beépítésre. A motor típusa: MAN D2866 LUE621 E3. A hajtómű is korszerűbbre lett cserélve, a régi Prága hajtómű helyére a Voith 4 sebességes automata váltós egysége lett beépítve. Típusa Voith DIWA 864,3. Mindkét vezetőállásról mikroprocesszoros egység figyeli a motor és sebességváltó működését. A motorvonat éberségi berendezése Mirel 813. A motorvonat DAKO rendszerű fékkel van ellátva.
A vonat jelzőfényei LED-es fényszórók alul, a homlok fény halogén izzós. A vonat homlokfalán távvezérlési csatlással is el van látva, így két egység szinkronba kapcsolható.

  




előző kijelölés      810/011

gyártó                  ZOS Zvolen

gyártási év           2006-tól

nyomtáv              1435 mm

tengely elrendezés    1'A +1'1'

maximális sebesség    90km / h
motorkocsi tömeg      22,0 t

vezérlőkocsi tömege   17,0 t

ütközők közötti hossz    28 820 mm

jármű szélesség           3073 mm

szélső tengelytáv       8000 mm

kerékátmérő          840 mm

legkisebb bejárható ívsugár 80 mm

ülőhely (motorkocsi)     30

ülőhely (vezérlőkocsi)   48

állóhelyek száma         111




típusú belsőégésű motor ( dízel )     MAN D2866 LUE621 Euro 3

 Motorteljesítmény      275 kW

fordulatszám            2000 min. -1

Üzemanyag tartály      350 l

erőátvitel              hidraulikus

hajtómű tipusa     Voith DIWA 864,3

vonóerő         40,5 kN


Fék

automatikus    DAKO BÉT

önműködő    DAKO BPE

vészfék      DAKO CA 4


fűtés         melegvizes


 
 
Az utastér
 
A le és felszállásra oldalanként 3-3 lengő-tolóajtó áll rendelkezésre, amik a motorkocsi esetében az eredeti helyen maradtak, a vezérlőkocsinél csak a vezetőállás mögött maradtak meg. Ugyanis a két kocsi kapcsolatánál, vagyis a járműegység közepén elég egy-egy ajtó, így az ajtó nélküli helyen a tolószékesek találnak maguknak helyet az utazáshoz. Az ajtók távműködtetésűek, a nyitást, illetve a zárást a mozdonyvezető válassza ki a leszállási oldalnak megfelelően. A nyitási engedély után nyomógomb megnyomásával nyithatók az ajtók. Nyitás után 3 perc elteltével autómatikusan bezáródnak, de a nyitási parancs visszavonásáig, bármikor újra kinyithatók. Vész esetén a vésznyitó működtetésével kézzel is nyithatók. Az utasterek légkondicionáltak. A két kocsirész egy üvegezett tolóajtóval van elválasztva egymástól. A tolóajtó kézzel nyitható-zárható. A fűtés a motor hűtővizével történik, de a klíma berendezés is használható.
 
 A motorvonat vezetőállása
 
 
 A motorvonat vezérlőszekrénye
 
 
 

 páholyos üléselrendezés
 
 
Az átjáró kialakítása belülről
 
 
 
Az átjáró kialakítása kívülről

 
Az átépítésnél figyelembe vették az eredeti középfolyosós elrendezést, így ezt meghagyták mindkét egység esetében. Az ülések 2+2 (páholyos) elrendezében lettek beépítve. Oldalra az ablakok alá lett felszerelve az asztalka, ez alá a szemétgyűjtő. Az ülések felett az eredeti poggyásztartók meg lettek hagyva. Az utastéri oldalablakok sötétítettek lettek, így nincs szükség az eredeti motorkocsikon még látható sötétítőfüggönyre. Csak a motorkocsiban hagyták meg a WC-t, így az egész egységben csak egy darab van. A modernizálás ellenére a WC megmaradt eredeti “pottyantós” kivitelű, az itt elvárható vákuumos-sal szemben. Az eredeti kivitelhez hasonlóan csak középen a folyosó felett van az utastér világítás, ami energiatakarékos lámpákra lett cserélve. Az utasteret felszerelték hangos és vizuális utastájékoztató berendezéssel is. Az utastérbe jegykezelő berendezést is szereltek.
 
 
 
 A hagyományos WC
 
 
 
Forrás: Zeleznicne.info
Kiegészítette, fordította: atidas
Fotók: Vlaky.net és Zeleznicne.info oldalról